1. הבית
  2. /
  3. מאמרים
  4. /
  5. פרשת השבוע להורים וילדים
  6. /
  7. במדבר


פרשת השבוע להורים וילדים

הדרכת הורים פרטנית בשיטת אליזבת,
ניתן לקרוא בקישור כאן.


אשמח להרחיב יותר בפגישת היכרות טלפונית ללא עלות.

 

תאמו איתי פגישה.

לחצו עכשיו על צור קשר:



פעולה פשוטה זו תיהיה התחלתה של פריצת דרך בחייך.

 

שלכם, באהבה

אליזבת 




שתי הבהרות חשובות:

1. כל התיאורים המעשיים בפרשות השבוע הם במשמעות הפנימית רוחנית שלהם, ואין בהם שום קשר לפעולות הגשמיות שאנחנו מכירים מחיי היום היום.

2. ״שפת הענפים״: כדי לעזור לנו להבין מושגים מופשטים רוחניים, התורה משתמשת ב״שפת הענפים״, שלקוחה מחיי היום היום, ורק כדי לחבר אותנו למשמעות הפנימית של המושג. לשורשים.

חיפוש :

פרשת במדבר

בס״ד



 

 

על מה מספרת הפרשה?

זוהי הפרשה הראשונה של חומש במדבר, מחנה ישראל מתחיל להתהוות, שוב סופרים את בני ישראל, וכל שבט מקבל את המיקום במחנה ודגל מיוחד משלו.

שבט לוי מקבל תפקידים, משפחת קהת מתבלטת, ולראשונה אנו לומדים על המעמד היוצא דופן של אלעזר, בנו של אהרון הכהן, ועל תפקידו הראשי במחנה ישראל.

הפעם נתמקד בפרשה בנושא המנהיגות.

 

נתחיל.

 

עם ישראל מקבל לראשונה את המבנה והתבנית של חלק השליטה על גורלו.

במצרים היו לעבדים, המבנה השילטוני במצרים היה מבוסס על קודקוד אחד ולאחריו, שיטה מנצלת ומשעבדת לטובת אותו מנהיג אחד.

אח"כ עברו לשליטתו של הבורא.
שום דבר ממה שעשו הם, השפיע על התנהלות היציאה.
קיבלו הוראות מדוייקות, מזון, מים, ביטחון, מערכת ששופטת ביניהם בסיכסוכים ...

החליפו קודקוד גשמי בקדקוד רוחני שדואג לכל חסרונם.  
ההפך משיטת הניצול של פרעה.


בפרשת במדבר הם מקבלים את השליטה, לפחות בהתנהלות הפנימית שלהם כעם, לעצמם.

הפעם זאת שליטה של המבנה החברתי.

אין קודקוד אחד.

לכל אחד מ 12 השבטים יש תפקיד במארג ורק בשיתוף פעולה ביניהם זוכים לכל השפע.
ה"ערוץ" עם השליט הבורא, מקבל הרחבה. זה לא רק משה שמתווך בין העם לאלוקיו.

שליטת העם מתפרשת על פני מספר רבדים

וכל רובד מקבל את הסמל - ההשגה/ הגילוי.

מערכת שפועלת בהדדיות שהיא לא נסתרת, בלי מניפולציות והסתרות.

ושוב: תלויה בלכידות והשלמות החברתית, בין חלקיה.


עם ישראל יוצא ממצב העבדות לחירות לראשונה, באופן "ממוסד", יחד עם זה, העם נכנס לתהליך של למידה, על התכונות שבו שגרמו לשיעבודו במצרים. לומד להפוך את התכונות המקולקלות למנוף לעצמאות, לבסיס והתבנית שיאפשרו לו לתפעל את הקשר הטוב בינו לבין מקור החירות, מקור החיים.

 

 

השם מדבר אל משה במדבר סיני באהל מועד, בראשון לחודש השני, בשנה השנייה שיצאו ממצרים.

שְׂאוּ, אֶת-רֹאשׁ כָּל-עֲדַת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, לְמִשְׁפְּחֹתָם, לְבֵית אֲבֹתָם--בְּמִסְפַּר שֵׁמוֹת, כָּל-זָכָר לְגֻלְגְּלֹתָם.

מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה, כָּל-יֹצֵא צָבָא בְּיִשְׂרָאֵל--תִּפְקְדוּ אֹתָם לְצִבְאֹתָם, אַתָּה וְאַהֲרֹן.

בני ישראל שוב עוברים מפקד, מלבד שבט לוי, שעוברים אותו בנפרד.

שבט לוי, מבין שאר השבטים נבחר לשאת את המשכן והכלים וכל הנילווים בזמן הנסיעה, ובחנייה – הם המקימים ומשרתים כפי הנדרש, ורק להם מותר להתקרב.


למה דווקא שבט לוי?

ניזכר שבפרשת כי תשא לאחר חטא העגל, משה אמר לבני ישראל:

"וַיַּעֲמֹד מֹשֶׁה בְּשַׁעַר הַמַּחֲנֶה וַיֹּאמֶר מִי להשם אֵלָי?"

וכל שבט לוי המונה שלוש משפחות: גרשון, קהת ומררי, מייד מצטופף סביב משה.

שבט לוי נתן דוגמא לכל בני ישראל בדבר הדבקות בהשם.


למרות החטא, משה נתן הזדמנות לכולם, מי שהשתתף ומי שלא כאשר שאל – מי להשם אלי.

כל אחד יכול היה להחליט שהוא יוצא מהרע שהיה נתון בו, למרות הקושי, לרוץ ולעמוד לצידו, אבל רק שבט לוי בא אליו.

לכן הם נבחרו לשרת בקודש.

 

המתחרה של הילדה הכריזה על חרם.

מה עושים?

  1. לברר איך התחיל החרם (שתלטנות של הילדה, חוסר הקשבה והתחשבות בילדות האחרות....).
  2. האם אפשר לזהות התנהגות כזו גם בבית? 
    אם כן – להמשיך לעבוד על הנקודות הללו (או שכדאי להתחיל) ולהראות שגם במוסד הלימודי הן מקבלות השלכות. 
  3. להאיר אצלה את האיכויות שבה.
  4. להזכיר מצבים מהעבר (הגלגל תמיד מסתובב).
  5. לבדוק איך ניתן להביא את ההשפעה שלה על שאר הילדות ועל המתחרה עצמה.
  6. להיות במעקב צמוד אם תוצאות החרם מסלימות.
  7. במידת הצורך, להתערב (אם צריך - שיחה עם המורה).

 

מה אם הילדה שלנו מנהיגה חרם?

סעיפים 1-4 שהובאו למעלה תקפות גם כאן, ובנוסף:

  1. "אם כולן מקשיבות לך – עלייך לתעל את היכולת שלך לגרום לשינוי בדרך שתיטיב ותהווה דוגמא". 
    ולהסביר את מושג ההשפעה.
  2. בנוסף למעקב, לבקש מהילדה לתאר במדויק – מהו הדבר שכ"כ מציק לה במתחרה?
  3. משחק תפקידים כשההורה מתנהג לפי התיאור שניתן ועוזר לילדה להתמודד עם המצב.


בהמשך הפרשה השם אומר למשה

אַךְ אֶת-מַטֵּה לֵוִי לֹא תִפְקֹד, וְאֶת-רֹאשָׁם לֹא תִשָּׂא, בְּתוֹךְ, בְּנֵי יִשְׂרָאֵל.

את ראשם לא תשא – מכוון ששבט לוי היו מתבטלים, מייחדים את עבודת השם ולא את עצמם, ולכן בני ישראל יכלו לקבל בקלות את המעמד המכובד שלהם כשומרים על המשכן, כי הם לא החשיבו את עצמם, אלא רק את העבודה שלהם.


וההבטחה שניתנה לשבט לאחר חטא העגל:

" מִלְאוּ יֶדְכֶם הַיּוֹם לַיהוָה כִּי אִישׁ בִּבְנוֹ וּבְאָחִיו וְלָתֵת עֲלֵיכֶם הַיּוֹם בְּרָכָה."

כעת, אנו רואים את הברכה אליה התכוון משה:

וַאֲנִי הִנֵּה לָקַחְתִּי אֶת-הַלְוִיִּם, מִתּוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל... וְהָיוּ לִי, הַלְוִיִּם. 

 

עד כמה להיות מעורבים בדינמיקה החברתית בכיתה?

ככלל, יש לשמור על ערנות רבה בהתנהלות במוסד הלימודי ולא להשאיר את כל העבודה למורים.

בכיתה, הילד הוא אחד מתוך 30 (במקרה הטוב...).

בגילאי גן, כשהילד רק מתחיל להתעצב, אך עדיין לא רכש מספיק כלים, יש להתערב במידה ומתגלה קושי.

שיחה יומיומית עם הילד חשובה ביותר, בה ניתן לאבחן מיד אם מתחילה להתהוות בעיה הדורשת פיתרון מיידי

משחקי תפקידים, עם כמה שיותר אפשרויות.


קיים הבדל בין קושי מול הגננת לבין קושי מול הילדים:

  • קושי מול הילדים - יש ללמד ולהדריך את הילד כיצד להתמודד בכוחות עצמו
  • מול הגננת/ מורה – להסביר ולתת הכוונה, רק אם לא מצליח – להתערב.

 
 

כל שבט מתחיל לקבל את המקום המיוחד לו במחנה, כאשר מי שעומד בראש כל שבט, יהיה גם "ראש אלפי ישראל" – יוכל להוביל ולהתמודד בזמן מלחמה.

 

התגובות על המלחמה עם המנהיג המתחרה בגן מגיעות הביתה.

הילד מביא צלקות חדשות בכל יום ... איך נוהגים מבלי לנטרל את רצונו להתמודד לבד?

ראשית,

  • נבחן את עניין האלימות.

היא לא מגיעה במקרה.

כאשר התסכול תופס תאוצה ונרקמת תחושה של בגידה,

אם זו בגידה של האחר בי, באמון שנתנו בו והפר,

או בגידה פנימית שלנו בעצמנו בהתנהלות שלא תואמת את תפיסת העולם שלנו,

ובשלב מסוים, בגלל שעברנו למגרש חדש שאינו מוכר, והשפה זרה לנו –

זו הנקודה שנגמרות המילים ושם האלימות מתחילה.

 

פעוט שטרם למד להביע את התסכול במילים, לרוב יבטא זאת בכוחנות, כי מבחינתו, המסר חייב לעבור, ולא חשוב באיזה אופן – "הסביבה חייבת לדעת שאני לא מרוצה!".

 

מכאן אפשר להבין שהדרך הטובה ביותר להתחיל להתמודד עם אלימות היא

ללמד את הילד לדבר ולבטא את עצמו במילים.

לעבוד איתו על אוצר מילים המכוון להבעת התנגדות:

  • "אני לא רוצה!"
  • "תפסיקי!"
  • "זה לא נעים לי!"

ולשלב את האינטונציה המתאימה לכל מילה ומשפט שתשכנע את הצד השני להפסיק.


שנית,

  • לבדוק עם הילד מהן התכניות שיש לו להציע לשאר הילדים - כמנהיג, ולחשוב ביחד על רעיונות נוספים שעשויים להתאים ע"מ שהילד יוכל לתרום מעצמו מחד, ומאידך - להוציא את המיטב מחבריו.
  • לבקש מהילד להצביע על התנהלות / תכונה המאפיינת את המנהיג המתחרה.
    האם היא קיימת גם בילד ובאה לידי ביטוי?
    ואם לא – מדוע לא?
  • האם אין במתחרה תכונה שיש בילד, ואולי ניתן לראות איך אפשר להציע שיתוף פעולה.

 


"אִישׁ עַל דִּגְלוֹ בְאֹתֹת לְבֵית אֲבֹתָם יַחֲנוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִנֶּגֶד סָבִיב לְאֹהֶל מוֹעֵד יַחֲנוּ":

אות - זהו סימן.

היה סימן על כל דגל שהיה מיוחד לפי הברכה שקיבלו מיעקב לפני פטירתו.

לדוגמא:

דגל יהודה קיבל את ציור האריה, לפי הברכה:

"גּוּר אַרְיֵה יְהוּדָה מִטֶּרֶף בְּנִי עָלִיתָ כָּרַע רָבַץ כְּאַרְיֵה וּכְלָבִיא מִי יְקִימֶנּוּ."

 

 

המיקום של שבט לוי במחנה נבחר להיות מסביב למשכן, כאשר מתפקידם לשמור עליו כל הלילה, מתוך כבוד ופאר.

וכל שאר השבטים חונים מסביב למחנה.


בואו נראה את מיקום השבטים במחנה:


הראשונים לנסוע, הולכים בראש כולם, ממוקמים בצד מזרח, וחונים מול פתח אוהל מועד:

יהודה

זבולון

יששכר

 

השניים - צד דרום, חונים ליד משפחת קהת הנושאים את כלי הקודש:

ראובן

גד

שמעון

 

שלישי- צד מערב, חונים מול בני גרשוני:

אפרים

בנימין

מנשה

 

אחרונים מאספים - חונים מול בני מררי בצד צפון:

דן

נפתלי

אשר

 


בפרשת ויחי בברכת יעקב את בניו טרם פטירתו, ראינו שראובן איבד את הבכורה, ואת מקומו תפס יהודה:

"יְהוּדָה אַתָּה יוֹדוּךָ אַחֶיךָ יָדְךָ בְּעֹרֶף אֹיְבֶיךָ יִשְׁתַּחֲוּוּ לְךָ בְּנֵי אָבִיךָ."

 

גם כאן,

  • יהודה קיבל את ההובלה של המחנה, וראובן את המקום שבא אחריו.
    יששכר – לומד תורה, וזבולון מפרנס אותו, לכן שלושתם נמצאים בראש המחנה, להמחיש את כח לימוד התורה שהוא זה הנותן את העוצמה לעמוד כנגד האויבים.

 

  • שמעון - האח השני, למדנו שיעקב כעס עליו בגלל המעשה שעשה עם לוי באנשי שכם, והנה כעת ממוקם יחד עם ראובן במקום השני.
    גד – הוא הבן הבכור של זילפה, השפחה של לאה.

 

  • כל המיקום השלישי שייך לרחל: בנימין בנה, אפרים ומנשה, בני יוסף, בנה של רחל.
    אפרים עומד בראש הקבוצה, מאחר ומחליף את מקומו של יוסף. גם בברכת יעקב, יעקב ברך את אפרים, משל היה הבכור, כאשר שיכל את ידיו, ושם את יד ימינו על ראש אפרים.

 

  • דן - הבן הבכור של בלהה, שפחתה של רחל – אותו ברך יעקב:
    "דָּן יָדִין עַמּוֹ כְּאַחַד שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל."
    אכן נמצא במיקום של המאסף במחנה ואיתו נפתלי ואשר – בני השפחות.

 

מהי המשמעות הרוחנית של המילה דגל:

דגל הוא שם עצם.

אך המילה גם יכולה להצביע על הפועל – דגל – להאמין.

מהשורש ד.ג.ל.

 

בני ישראל קיבלו דגלים, כלומר, הם כעת מחזיקים ברעיון שמצביע על שלמות האמונה שלהם בהשם.

ומהי אותה השלמות?

לאחר שעברו זיכוך באמצעות כל המצוות והחוקים שקיבלו, מתחילים כעת לאחוז ברצון לעשות דברים לא רק עבור עצמם וההנאה האישית של כל אחד, אלא לקבל סיפוק מעצם החסד שהם עושים לאחרים.

 

ואם נהפוך את השורש ד.ג.ל – נקבל ד.ל.ג:

בני ישראל מבקשים לדלג מעל הנטייה הטבעית של רצון לקבל לעצמם את כל ההנאה, אל מקום של רצון להשפיע לסביבה.

 

 

 


בסוף הפרשה אנו רואים את בני משפחת קהת שתפקידם היה לשאת בזמן המסע את כלי המשכן: ארון העדות, שולחן הפנים, המנורה ומזבח הזהב.

מתוך משפחת בני קהת, בולט אלעזר בן אהרון הכהן, שהתמנה להיות נשיא נשיאי הלוי שמתפקידו לשאת את שמן המאור למנורה, שמן המשחה, קטורת הסמים ומנחת התמיד.

 

 

מה קורה כשיש שני מנהיגים אחים בבית?

שני ילדים מנהיגים בבית יכול להיות דבר מבורך ביותר, אם מתפתחת ביניהם קנאת סופרים.

כשכל אחד מהם רוצה להיות טוב כמו השני, ואפילו להאפיל עליו, היצירתיות עשויה לתפוס תפקיד מרכזי בבית.


  • מומלץ לתת לכל אחד תחום אחריות שונה באופן שיבטא ויבליט את הכישורים בנפרד.
  • לנסות למצוא את המכנה המשותף ביניהם להנהגה משותפת,
  • יש לתת העדפה להנהגת הבכור.

*** כל ילד לגופו, לפי האישיות והכישורים שלו, ובהדרכה ממוקדת ואישית

ידע כיצד לבטא את ההנהגה שלו בצורה הטובה והמיטיבה לסביבה ומבלי לכפות אותה.

 

 


הילד מתחיל להזדהות עם סמלים ומותגים. לא תמיד ברוח הנכונה.

איך מסבירים את החשיבות של סמלים בחיינו?

איך אפשר למנוע חדירה של "חיידקים" (קלפי משחק, משחקי מחשב, בגדים ממותגים וכו') שעושים שימוש בסמלים ומעבירים מסרים שליליים בתוכן השיווקי?

 

מהי מטרת הסמל?

סמל הוא סימן.

כשאנו רוצים לייחד דבר מה, נקבע לו סימן על מנת שנוכל לזהות אותו כמיוחד.

לדוגמא:

ישנם הורים שאת התאומים הזהים שלהם יבדילו באמצעות הארכת השיער לאחד מהם.

סימן עושה את הדבר יוצא דופן ושונה מהשאר.


השם שלנו - זה גם סימן, הוא מבדיל אותנו מהאחרים.

תלבושת אחידה בביה״ס מקנה לכולם אחידות, אם ילד ירצה להתבלט - יוסיף פריט משלו.


וכך הדבר עובד גם עם חברות שרוצות למכור לנו דבר מה.

לדוגמא:

חברה ממציאה משחק חדש.

כל רצונה הוא שירכשו ממנה את המשחק, שתוכל להרוויח ולהתפרנס מההמצאה שלה.

לא תמיד המשחק יהיה טוב עבורנו, ואף לעיתים מסוכן, אך החברה תשתמש בכל הדרכים העומדות לרשותה ע״מ שאת המשחק שלה – נקנה.

  • פרסום כוחני, שבכל מקום אליו נלך, נראה את המשחק.
  • מחיר מוזל המפתה לרכוש אותו.
  • דמות ציבורית ידועה המצולמת עם אותו משחק.

ועוד שיטות מתוחכמות וערמומיות לאין ספור.

 

לפעמים,

  • המשחק כ"כ יקר, שלא כל הורה/ סבא יכול להרשות לעצמו לרכוש אותו כמתנה, עד למצב שילד ש״זכה״ לקבל אותו, עלול להרגיש תחושת עליונות על שאר חבריו.


  • תחושה נוספת הנרקמת אצל הילד היא שעצם היותו הבעלים על המשחק נותן לו ייחוד ומייחד אותו משאר הילדים שאין ברשותם משחק זה.

מתוך הרגשה זו,

  • התלות במשחק (או כל דבר אחר: בגד, נעל, תיק וכו') מתחילה להתפתח במהירות, עד שבלעדיו ירגיש שהחברה לא תעריך אותו על מי שהוא כמות שהוא, ובהדרגה תחדור בו החרדה שהוא עלול להישאר מחוץ לעניינים, וחבריו ינתקו איתו את הקשר.

!על תחושה הזו מסתמכות החברות בעלות המותגים!


מותג הוא מוצר שניתן לזהות אותו לפי סימן (צבע, שם, צורה וכו').


עניין נוסף,

  • החזקת מותג מלמדת התמכרות.

ילד שיש לו מותג שאיבד מהפופולריות שלו, ירוץ לחפש אחר מותג אחר.


ועוד,

  • מותג גורם לנו להיות ב״תופעת העדר״.

מהי "תופעת העדר"?

עדר הוא קבוצה של בעלי חיים, שלעיתים מובלת ע"י אדם (רועה).

החיות בעדר תמיד עושות הכל ביחד, מתוך חיקוי של אחת בשנייה ואף אחת לא יוצאת מהעדר.

 

איך "תופעת העדר" קשורה לעניין המותגים?

אם תתפרסם דמות ידועה עם מותג מסוים, הפרסומת תעביר מסר:

"אם אתה רוצה להיות כמוה – תקנה את המותג הזה".


אבל לא רק,

גם אם מספר אנשים ירכשו את המותג, הרבה אחרים שאין להם, ירצו גם מתוך קנאה, או פשוט בכדי להיות כמוהם, ולאט לאט זה נהפך להיות – "אני רוצה להיות כמו כולם".


אדם שלא בטוח או לא יודע מהי התכונה או תכונות בהן עליו להתמקד ואותן להעצים, יחפש דבר חיצוני לו בכדי להימנע מלטרוח לחפש בתוכו מהו הדבר שמייחד אותו.


או במקרה של אדם חסר ביטחון - יחשוב שהערכה העצמית שלו תגדל אם יהיה כמו כולם.

 

נקודות להסבר וחשיבה עם הילד:

  • האם המוצר נחוץ בחיינו? מדוע ולמה?
  • מהי מטרת הפרסומת?
  • מה יכולה היתה להיות הסיבה שבגללה החברה פיתחה כזה משחק?
  • משחק תפקידים עם מוטיב מרכזי של תחרות, ודרכי שכנוע.
  • להפוך את התפקידים.
  • לבחון יחד את ההרגשה בכל אחד מהתפקידים.
  • האם הילד הבין את המשמעות?
  • וכמובן, מומלץ להימנע מלרכוש בגדים/ מאכלים ממותגים, וכו', כי כמו שנאמר – זוהי התמכרות מהפגישה הראשונה.

 

הדבר הגרוע ביותר שעושה המותג הוא להשכיח מאיתנו את השונות שכבר יש בנו וזה הסמל האמיתי שלנו.

אנחנו ממש מיוחדים, כל אחד בדרך שלו, אין שני לנו, וכל התכונות הייחודיות שאיתן באנו לעולם רק מחכות להתגלות, ואנחנו מזניחים את הפיתוח שלהן כשאנו מתמקדים דווקא בהאדרת אדם או חברה שבחרו להתפתח, רק שהבעיה החמורה - שהם עושים זאת על חשבוננו, כי אנחנו מאפשרים להם.

אנחנו יכולים להחליט אם להיכנע לשטיפת מח המזיקה לנו.

הדבר תלוי רק בנו.

 

 

להתראות בפרשה הבאה 

אליזבת ☺

חיזקו ואימצו!


לקריאת הפרשה הקודמת בהר בחוקותי לחץ כאן.

 


צרו קשר ישיר עם אליזבת

20 דקות פגישת היכרות טלפונית ללא עלות או התחייבות


או התקשרו:
054-4727068 
info@milemala.com

אנו מתחייבים לסודיות מלאה.

כל תכתובת, שיחה, מידע שיועבר ממך, לעולם לא ייחשף, יופץ ו/או יועבר לגורם אחר ולא נסחור בהם.


טואול הקמת אתרי אינטרנט