1. הבית
  2. /
  3. מאמרים
  4. /
  5. פרשת השבוע להורים וילדים
  6. /
  7. וישלח


פרשת השבוע להורים וילדים

הדרכת הורים פרטנית בשיטת אליזבת,
ניתן לקרוא בקישור כאן.


אשמח להרחיב יותר בפגישת היכרות טלפונית ללא עלות.

 

תאמו איתי פגישה.

לחצו עכשיו על צור קשר:



פעולה פשוטה זו תיהיה התחלתה של פריצת דרך בחייך.

 

שלכם, באהבה

אליזבת 




שתי הבהרות חשובות:

1. כל התיאורים המעשיים בפרשות השבוע הם במשמעות הפנימית רוחנית שלהם, ואין בהם שום קשר לפעולות הגשמיות שאנחנו מכירים מחיי היום היום.

2. ״שפת הענפים״: כדי לעזור לנו להבין מושגים מופשטים רוחניים, התורה משתמשת ב״שפת הענפים״, שלקוחה מחיי היום היום, ורק כדי לחבר אותנו למשמעות הפנימית של המושג. לשורשים.

חיפוש :

פרשת וישלח

בס״ד


 



 


פרשת וישלח - ביאור הפרשה לילדים והורים




 


על מה מספרת הפרשה?

 

הפרשה מספרת על המפגש של האחים יעקב ועשיו לאחר שלא התראו 20 שנה, מאז שיעקב התחזה לעשיו ולקח ממנו את הברכה שיצחק רצה לברך אותו, בהמשך נלמד איך השם ״ישראל״ ניתן ליעקב לפני שנפגש עם עשיו, נראה איך בני יעקב לקחו את החוק לידיים לאחר שאחותם, דינה, נטמאה ע״י שכם, נכיר את הילד הנוסף של יעקב, בנימין, והפרשה תיחתם בהסתלקותם של יצחק ורחל.


 


נתחיל.


 


הפרשה פותחת כשיעקב שולח מלאכים אל עשיו בארץ שעיר, ומצווה עליהם לומר לעשיו, שעבדו יעקב גר עם לבן עד עכשיו, ויש לו כיום רכוש רב, והוא שולח מתנות אליו על מנת שיוכל למצוא חן בעיניו.


 


מה גורם לאדם לשלוח שליחים ולמה לא מדבר בעצמו?


לפעמים אנחנו מעדיפים שמישהו אחר ידבר במקומנו, אולי מתוך בושה שלנו, שאנחנו לא יודעים בדיוק מה לומר ואנחנו חושבים שמישהו אחר יוכל להסביר טוב יותר מאיתנו.


לפעמים מתוך עצלות, כי לא נוח לנו לדבר עכשיו.


לפעמים אנחנו כועסים על מישהו, ויודעים שאם נלך לדבר איתו, אנחנו נכעס עוד יותר.


ולפעמים מתוך פחד, היינו מעדיפים שמישהו אחר ידבר במקומנו, כי אנחנו מפחדים ממה שהוא עלול לומר לנו, ולא נוכל להתמודד, להיות חזקים מולו.


 


המלאכים חוזרים משליחותם ואומרים שעשיו מתקרב אל יעקב ואיתו 400 אנשים!!


יעקב נבהל, ומחלק את כל אשר יש לו לשני מחנות, שאם עשיו יכה מחנה אחד, ייוותר המחנה השני.


 


אבל הרי אלוקים הבטיח ליעקב שישמור עליו. למה יעקב בכ"ז פוחד מעשיו?


כמו שלפעמים ילד ירצה לבקש משהו מהוריו, ולמרות שהוא יודע שהם יתנו לו את מה שמבקש, הילד יכול לחשוב - אבל אולי לא יתנו לי, כי אולי לא התנהגתי יפה כל הזמן...


 


כך יעקב חשב, הוא ידע שהשם שומר עליו, אבל הוא כבר היה במצבים שיכול היה לחשוב שהבורא לא שומר עליו כמו כשלבן חיתן אותו עם לאה ללא ידיעתו, זה יכול להיראות שהבורא לא שמר עליו באותו הרגע, חס ושלום!


 


יעקב לא הסתמך על המצוות שעשה וכל לימוד התורה שלו עד לאותו לילה שהם אלו שיצילו אותו בשעת צרה, כי אולי זה לא היה מספיק, ולכן הוא מוסיף להתפלל ולבקש.


 


יעקב פונה להשם, ואומר לו ״אתה אמרת לי לשוב לארצי ותעשה שיהיה לי טוב. אני יודע שעשית איתי המון חסד, עברתי את הירדן, ועכשיו המחנה שלי נחלק לשניים. בבקשה תציל אותי מיד אחי מיד עשיו כי אני מפחד שעכשיו יבוא ויהרוג את משפחתי. אתה אמרת שיהיה לי טוב, ומשפחתי תגדל הרבה מאוד״.


 


למה אומר יעקב בפנייתו אל השם: ״מיד אחי, מיד עשיו״. האם השם לא יודע שעשיו הוא אחיו?!


כשאנחנו מדברים עם השם ומתפללים, מאוד חשוב שנתאר כמה שיותר פרטים, ושנדייק כמה שיותר, על מנת שנוכל להבהיר לעצמנו מה אנחנו רוצים, שאם התפילה התקבלה נוכל לראות בוודאות שזה נעשה מאת השם, כי כך בדיוק ביקשנו.


 




יעקב לוקח מהצאן מתנות לעשיו, ונותן כל עדר לעבד אחר, שיעשו רווח ביניהם, ומצווה על כל אחד מהם לומר לעשיו, אם יפגוש אותו - שאלו מתנות עבורו ויעקב נמצא מאחור.

 


למה יעקב בכלל מחלק את המתנות, למה לא נותן את כל המתנות יחד לעשיו?


עשיו מייצג את ייצר הרע, את הרצון שלנו לקבל רק לעצמנו מבלי לחלוק עם אף אחד, רק מה שאני רוצה חשוב, ושאר האחרים והרצונות שלהם, כלל לא חשובים בעיני - זהו ייצר הרע.


 


את הייצר הרע צריך לשחד, ״לקנות״ אותו במתנות, על מנת לרכך אותו והוא לומד להעריך כל מתנה.


לדוגמא:


עורכים לילד מסיבת יום הולדת, הוא יודע שמחכות לו המון מתנות ורוצה שכבר המסיבה תיגמר שיוכל לפתוח את המתנות, ולא נהנה בינתיים מהמסיבה ורוצה שכולם כבר יילכו. בסוף המסיבה הוא פותח את כל המתנות.


רוב הסיכויים שלא יזכור מי הביא לו מה, וככ הרבה מתנות יגרמו לו לזלזל בהן.


לכן, יש לתת לו במהלך המסיבה מתנה אחת מידי פעם, כך יוכל גם להינות מהחברים במסיבה, וגם לתת תשומת לב והודיה לכל חבר שהביא מתנה.


 


בלילה מעביר יעקב את משפחתו את מעבר יבוק, יעקב נשאר לבד ואז מישהו פתאום נלחם בו עד עלות השחר.


 


מה זה עלות שחר?


עלות השחר הוא הזמן בו ניתן לראות את אור השמש אבל עדיין לא את השמש ממש.


 


והאיש שנלחם ביעקב לא יכול לנצח את יעקב עד שלבסוף הוא נוגע בכף הירך של יעקב.


 


 


ולמה נוגע דווקא בכף ירכו?


הרגליים מסמלות את העיקשות, להתגבר על השכל שאומר לך לא לעשות מעשים טובים, גם אם זה קשה, לנצח את עצמנו עד שניהיה דבוקים ממש עם השם.


 


 


כשעלה השחר האיש מבקש שיעקב ישחרר אותו, ויעקב אומר רק אחרי שתברך אותי, יעקב שואל אותו לשמו והאיש לא עונה, יעקב קורא למקום פניאל - כי מרגיש שראה את השם פנים אל פנים.


 


זורחת השמש, ויעקב ממשיך ללכת, אך כעת הוא צולע, הוא רואה שעשיו מתקרב, ושם את השפחות וילדיהן ראשונים, אחריהם את לאה וילדיה, ולבסוף את רחל ויוסף.


 


יעקב מתקרב לעשיו ומשתחווה שבע פעמים עד שמגיע לעשיו, עשיו רץ לקראתו, מחבק ומנשק אותו, והם בוכים.


עשיו רואה את כל משפחת יעקב, ושואל מי הם ויעקב עונה שאלו הילדים שהשם נתן לעבד יעקב.


 


למה אחרי שניצח את המלאך, יעקב מתחנף לעשיו? קורא לעצמו עבד?


אמרנו שעשיו מייצג את הייצר הרע, ועם הייצר הזה צריך לפעול בחכמה ובערמומיות, שלא ישים לב בדיוק למה אנו מתכוונים, ואפילו לתת לו להרגיש בנוח שלא ינסה להשתלט עלינו, לכן יעקב אומר שהוא העבד, בכדי שעשיו ירגיש שהוא אדם חשוב ואז הוא לא ינסה להתחרות ביעקב, כי הוא גם ככה מעליו.

 

לדוגמא:


יש ילד בכיתה, שהוא גדול בגוף שלו, ומתוך כך מרגיש שיש לו יותר כח מלשאר הילדים, ומרשה לעצמו להרביץ להם כי הם לא יכולים להחזיר לו.


ניגש אליו ילד שהוא קטן במידות שלו, ומתפעל מהגובה של הילד, ואומר לו שהוא רוצה שהוא ישמור עליו. הילד הגדול ככל הנראה לא ינסה לגעת בו כי הוא כבר קיבל ממנו את האישור שהוא חזק ממנו.


 

 


כל משפחת יעקב ניגשת אליו לפי הסדר, ומשתחווה מולו, עשיו שואל על כל המחנה שיעקב שלח לו, ויעקב עונה - כדי למצוא חן בעיניך.


 


למה יעקב אומר שהוא רוצה למצוא חן בעיני עשיו? האם לא ברור שכל מה ששלח הוא על מנת למצוא חן בעיני עשיו?


יעקב רוצה לוודא שעשיו מבין שיעקב עושה הכל על מנת למצוא חן בעיניו, ולא משאיר לו מקום לספק.


 

עשיו בתחילה מסרב לכל המתנות אבל יעקב מבקש שוב ושוב ולבסוף עשיו לוקח.


 




למה יעקב מבקש ככ הרבה שעשיו ייקח את המתנות, הרי עכשיו הם כבר התחבקו והתנשקו ונראה שכבר אין ממה לפחד, למה למרות זאת יעקב מתעקש שעשיו ייקח את המתנות?


בכדי לתת לעשיו מזכרת מוחשית שיעקב חושב את עצמו לעבד מולו.


 

יעקב ממשיך להנמיך את עצמו מול עשיו, ומתוך כך להעלות את עשיו יותר ויותר, שירגיש טוב עם עצמו ולא ירצה להילחם עם יעקב.


 


עשיו פונה לשעיר, ויעקב לסוכותה.


 


יעקב מגיע לשכם, וקונה חלקת שדה מבני חמור.


דינה יוצאת לפגוש חברות ורואה אותה שכם בן חמור החיוי, הנשיא של הארץ, לוקח אותה ומענה אותה. ומתאהב בה. שכם מבקש מחמור, אביו, שייקח לו את הילדה הזו ויתחתן איתה. יעקב שומע שדינה, ביתו נטמאה, כשבניו היו עם הצאן בשדה, ושותק.


 


מה זה ששכם שוכב עם דינה ובניגוד לרצונה? למה לא מתחתן איתה קודם?


שכם שייך למשפחת החיוי, חיוי הוא הבן של כנען, כנען הוא הבן של חם, חם הוא אחד משלושת בניו של נח.


כאשר נח ומשפחתו יוצאים מתיבת נח, ונח שותה יותר מידי יין, ונרדם, חם נכנס לאוהל של נח ורואה אותו ערום והולך ומספר לאחיו, במקום לכסות אותו, ולשמור על הצניעות של אביו, לכן נח מקלל את כנען הבן של חם, שיהיה עבד לאחיו (בראשית, ט׳, כה).


 


מאחר ושכם הוא ממשפחת החיוי, על פי הקללה של נח, הם נחשבים לנחותים, במדרגה נמוכה יותר מיפת ושם - שממנו יצא יעקב (בראשית, יד, י).


 


לכן ישנן 2 סיבות ששכם לא מתחתן עם דינה קודם למעשה:

1. שכם שייך למשפחה שעל פי הקללה של נח בגלל מעשיו של חם, נחשבים כעבדים לצאצאי שם ויפת, ויעקב ובניו הם מצאצאי שם. ולרוב עבד לא מתחתן עם אדונו.

2. שכם הוא הבן של הנשיא, חמור, וחושב שמגיע לו לקבל הכל, גם בלי רשות.


 


חמור, אביו של שכם, בא אל יעקב לדבר איתו, בינתיים בני יעקב חוזרים מהשדה ושומעים את שקרה, ומתעצבים וכועסים מאוד שדינה נטמאה, זה מעשה שלא ייעשה!!!


חמור אומר להם: ״הבן שלי שכם רוצה את הבת שלכם, תנו אותה לו לאשה, וקחו את בנותינו, וכך נתחתן ביננו, ותוכלו לשבת כאן בארץ, לעבוד ולגור כאן. כל מה שתבקשו ממני, אתן לכם״.


 


ובני יעקב עונים לו: ״בכדי שיקבל את דינה, עליכם לעשות ברית מילה, שתיהיו כמונו, וכך נתחתן ביננו וניהיה לעם אחד, ואם לא תעשו ברית מילה, נלך מכאן, עם דינה״.


והדבר מוצא חן בעיני חמור, ושכם בנו, והולכים ואומרים זאת בעיר, וכל הזכרים מסכימים לעשות ברית מילה ונימולים.


ביום השלישי, לוקחים שמעון ולוי חרבות, והורגים את כל הגברים של העיר.


 




למה מחכים ליום השלישי?


היום השלישי הוא היום הכואב ביותר לאחר ברית המילה.


אפשר להבין זאת על פי הניסיון שמעמיד השם את אברהם כששולח אליו 3 מלאכים, ועושה כך שיהיה מאוד חם באותו יום דווקא, על מנת שהניסיון יהיה קשה יותר, כי אברהם הוא מכניס אורחים מטיבעו, ועכשיו שגם זה היום השלישי למילה עם הכאבים החזקים ביותר וגם חם ביותר, האם בכל זאת אברהם מכניס לביתו את האורחים (וירא, א-ב).

 


דינה חוזרת הביתה ובאים כל בני יעקב ולוקחים את הרכוש של אנשי העיר, יעקב אומר אל שמעון ולוי: ״גרמתם לי שאהיה עכור בעיני יושבי הארץ, הכנעני והפריזי, ויבואו אלינו ויהרגו את כולנו״


 

יעקב אומר למשפחתו להסיר את אלוהי הנכר אשר בתוכם, להיטהר ולהחליף בגדים ולעלות לבית אל לעשות מזבח להשם שעונה לו ביום הצרה שלו, ושהיה עימו לכל אורך הדרך.


 


מה זה אלוהי הנכר שבתוכם ומה זה נקרא להסיר אותם ולהיטהר?


אלוהי הנכר הם העבודה הזרה. הכוונה - כל המחשבות שיש משהו אחר חוץ מהבורא שאחראי ועושה את הכל.


להסיר אותם, הכוונה, להסיר את המחשבות הללו, שרק אני נמצא כאן ומחליט, והכל תלוי בי, להיטהר - להתקדש - להיות נבדלים מהגויים בכך שאנו יודעים שיש בורא אחד, והוא עשה עושה וייעשה המעשים כולם.


 


המשפחה נותנת ליעקב את כל אלוהי הנכר, והנזמים, ויעקב טומן הכל תחת האלה שבשכם, והם נוסעים והערים אשר היו בדרך פוחדים מהשם, ולא רודפים אחרי בני יעקב.


 


השם מברך את יעקב, ואומר לו שמעתה יקראו לו - ישראל, והוא יפרה וירבה, ויצאו ממנו מלכים, ויתן לו את הארץ אשר נתן לאברהם ויצחק.


 


למה בבית אל שוב אלוקים משנה את שם יעקב לישראל, בפעם השניה?


בפעם הראשונה היה זה מלאך ששינה את שמו, ואילו בפעם השנייה זה אלוקים בעצמו שמשנה את שמו.


 


בדרך חזרה, רחל מתקשה בלידה, וברגע הלידה מספיקה לקרוא לתינוק בן-אוני, ואז נפטרת, ויעקב קורא לו בנימין.


 





למה יעקב משנה את השם לבנימין?


רחל קוראת לו בן-אוני ואילו יעקב משנה את השם לבנימין.


און - המשמעות הוא כח, כח יכול להיות חיובי או שלילי, דבר טוב או רע.


 


לדוגמא:


ילד שיש לו כח בידיו, יכול להרביץ לילדים אחרים, או להשתמש בכח על מנת לעזור לילדים להרים את הכיסאות בסוף יום הלימודים.


 


ימין - מסמל את מידת החסד, כמו של אברהם אבינו.


לכן, יעקב משנה את שמו לבנימין, בן של הימין, בן של אברהם, סבא של יעקב, כשיעקב נותן את השם הזה לתינוק, יש לו בקשה בלב - שהילד יגדל להיות בעל חסד ואהבה כמו אברהם.


 



בסוף הפרשה רחל נטמנת בבית לחם, יעקב מגיע לחברון אל אביו יצחק, שגם אברהם היה גר שם, וכאשר יצחק בן 180 שנה הוא נפטר ונטמן על ידי עשיו, יעקב ובניו.


 


 


 


מה למדנו מהפרשה?


 


חשיבות הדיוק בתפילה


כשאנחנו רוצים משהו עלינו לדייק בדיוק מה אנחנו רוצים, גם בכדי לקבל את בדיוק מה שאנחנו רוצים, וגם כדי לשייך את מה שקיבלנו - למי שביקשנו ממנו.


 

יעקב ידע את הסוד של הדיוק בתפילה/ בקשה, כשהוא ביקש מלבן להתחתן עם רחל, הוא אמר לו: ״ברחל ביתך הקטנה״, אם היה אומר רק את השם שלה, ברור שמדובר ברחל, אבל גם היה לה שם נוסף, ולא ידע ממנו, אמר: ״ביתך הקטנה״ שיהיה ברור למי הוא מתכוון.



דוגמא:

אם שואלים אותך מה תרצה לארוחת ערב, ויש מאכל שאתה רוצה, אל תאמר שזה לא חשוב לך, אלא תדייק (חביתה עם פרוסה מרוחה בקוטג׳, ביצת עין וטוסט.... ), ואז תקבל בדיוק מה שביקשת, וגם תוכל להודות למי שהכין עבורך את הארוחה, כי נתן לך בדיוק מה שרצית.


 


איך להילחם בייצר הרע


הייצר הרע רוצה לדעת שהוא השולט, הוא זה שקובע, לכן בכדי להילחם מולו עלינו להכניע את עצמנו, לעשות את עצמנו פחות ממי שאנחנו, ואז נותנים לייצר הרע הרגשה טובה, והוא הולך.


דוגמא:

ילדים משחקים ביניהם ואחד מהם צועק כל הזמן שהוא הכי טוב מכולם, והוא מרגיז את שאר הילדים, אז במקום לנסות להוכיח לו שהוא לא הכי טוב, יש לומר שזה נכון, ועכשיו גם כדאי אולי שתלמד אותנו להיות טובים כמוך, ואז הוא יפסיק להרגיז.




לעמוד במילה


יעקב כועס על שמעון ולוי שהשתמשו בברית שנכרתה בין אברהם לבין השם, ברית בין הבתרים והמילה, על מנת להרע.


בדומה, כשאנחנו מבטיחים, "נותנים מילה", כורתים ברית במילה, הבטחה להורים, מורה/ גננת, חברים, לפעמים אנחנו לא עומדים במילה שלנו ונוצר פגם בהבטחה, משהו חסר במה שהבטחנו.


כשאנחנו לא עומדים במילה שלנו אנו משתמשים לרעה באמון שנתנו לנו, ולבסוף יקרה שיפסיקו להאמין בנו.


הבטחות והסכמים צריך לכבד ואם מפירים, יש דרך לתקן:


תשובה תפילה וצדקה מעבירים את רוע המילה שנפגמה. 


להתראות בפרשה הבאה - וישב.

אליזבת☺ 

לקריאת פרשת וישב לחץ כאן.


לקריאת הפרשה הקודמת ויצא לחץ כאן.


צרו קשר ישיר עם אליזבת

20 דקות פגישת היכרות טלפונית ללא עלות או התחייבות


או התקשרו:
054-4727068 
info@milemala.com

אנו מתחייבים לסודיות מלאה.

כל תכתובת, שיחה, מידע שיועבר ממך, לעולם לא ייחשף, יופץ ו/או יועבר לגורם אחר ולא נסחור בהם.


טואול הקמת אתרי אינטרנט