1. הבית
  2. /
  3. מאמרים
  4. /
  5. פרשת השבוע להורים וילדים
  6. /
  7. שופטים


פרשת השבוע להורים וילדים

הדרכת הורים פרטנית בשיטת אליזבת,
ניתן לקרוא בקישור כאן.


אשמח להרחיב יותר בפגישת היכרות טלפונית ללא עלות.

 

תאמו איתי פגישה.

לחצו עכשיו על צור קשר:



פעולה פשוטה זו תיהיה התחלתה של פריצת דרך בחייך.

 

שלכם, באהבה

אליזבת 




שתי הבהרות חשובות:

1. כל התיאורים המעשיים בפרשות השבוע הם במשמעות הפנימית רוחנית שלהם, ואין בהם שום קשר לפעולות הגשמיות שאנחנו מכירים מחיי היום היום.

2. ״שפת הענפים״: כדי לעזור לנו להבין מושגים מופשטים רוחניים, התורה משתמשת ב״שפת הענפים״, שלקוחה מחיי היום היום, ורק כדי לחבר אותנו למשמעות הפנימית של המושג. לשורשים.

חיפוש :

פרשת שופטים

בס"ד

 

 


שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים, תִּתֶּן-לְךָ בְּכָל-שְׁעָרֶיךָ, אֲשֶׁר ה' אֱלֹקיךָ נֹתֵן לְךָ, לִשְׁבָטֶיךָ; וְשָׁפְטוּ אֶת-הָעָם, מִשְׁפַּט-צֶדֶק.

בואו ננתח את הפסוק הראשון:

שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים

השופטים והשוטרים הם בתוכנו ובאים לעזור לנו במלחמה הבלתי פוסקת נגד היצר הרע.


מה ההבדל בין שוטר לשופט?

שופט – עליו להכריע על פי האמת.

שוטר – תפקידו להוציא מהכח אל הפועל את הכרעת השופט.

 

איך אפשר לדעת מהי האמת?

האמת חייבת לפנות אל השכל, ולא אל הרגש.

ולפעמים השכל אומר לעשות מעשה שהלב לא רוצה, וזו הנקודה שמתחילים לעלות התירוצים - למה לא כדאי להכריע לפי השכל.

ואם השופט יקבל את התירוצים הללו – הוא מפסיק להיות שופט ונהפך להיות החבר החנפן, שמוכן לקבל כל התנהגות, העיקר שיסכימו להיות חבר שלו.


האמת מסתכלת על טובת העניין - מה נכון לעשות, לאו דווקא עבורי.

 

השופט שלנו צריך לדעת מה נכון לעשות, על פי השכל, ולא על פי הרגש, הוא לא יכול להיבהל אם יש דבר שצריך לתקן ועליו לשים שוטר להשגיח על הפעולה על פי ההכרעה.

ברגע שאני יכול לשפוט את עצמי, בצורה אובייקטיבית, הדבר מאפשר לי בבירור לראות את הצד הלא טוב בי, בנוסף,
מסוגל גם לקבל ביקורת מהזולת, ולא מפחד שיחשבו שאני לא בסדר.


שפיטה של מצב מחייבת לפעול תחת השכל ולא ע"י הרגש.


מנין לנו שהשפיטה אינה יכולה להיעשות ע"י הלב?

בפרשת יתרו, יתרו מייעץ למשה לשים שרים על העם:

וְשָׁפְטוּ אֶת-הָעָם, בְּכָל-עֵת, וְהָיָה כָּל-הַדָּבָר הַגָּדֹל יָבִיאוּ אֵלֶיךָ, וְכָל-הַדָּבָר הַקָּטֹן יִשְׁפְּטוּ-הֵם; וְהָקֵל, מֵעָלֶיךָ, וְנָשְׂאוּ, אִתָּךְ.

ובפרשת דברים משה מספר לבני ישראל מה עשה בעקבות העצה של יתרו:

"וָאֶקַּח אֶת רָאשֵׁי שִׁבְטֵיכֶם אֲנָשִׁים חֲכָמִים וִידֻעִים וָאֶתֵּן אֹתָם רָאשִׁים עֲלֵיכֶם שָׂרֵי אֲלָפִים וְשָׂרֵי מֵאוֹת וְשָׂרֵי חֲמִשִּׁים וְשָׂרֵי עֲשָׂרֹת וְשֹׁטְרִים לְשִׁבְטֵיכֶם."

החכמים הם השופטים ולאו דווקא השוטרים.


השוטרים הם המשגיחים את ההוצאה מהכח אל הפועל:

"וַיֻּכּוּ שֹׁטְרֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר שָׂמוּ עֲלֵהֶם נֹגְשֵׂי פַרְעֹה לֵאמֹר מַדּוּעַ לֹא כִלִּיתֶם חָקְכֶם לִלְבֹּן כִּתְמוֹל שִׁלְשֹׁם גַּם תְּמוֹל גַּם הַיּוֹם." (שמות ה, יד)

 

השופט כתוב לפני השוטרים, מאחר והשופט צריך ראשית להקשיב.

אם השוטר היה בא לפני השופט, ייתכן והייתי מעמיס עלי מעבר ליכולות שלי, עוד לפני שהקשבתי לעצמי, למה אני מסוגל, ואז לא הייתי עומד בזה.


ראשית השופט בא לקבוע מה עלי לעשות מתוך הקשבה פנימית.


כאשר שופט, מגיע לידי הכרעה, עליו לקחת בחשבון שניתן יהיה להוציא אל הפועל את ההכרעה, אחרת הפסיקה כמו לא היתה, או שננסה להגמיש את ההכרעה, שתהא נוחה ליכולות שלנו, ואז התרחקנו מהאמת, שלא ייוצר מצב שאני יודע מה עלי לעשות, אבל זה גדול עלי.


אין לשפוט בזמן אמת, כאשר הדבר ממש קרה, כי הרגש חזק מאוד בזמן הזה, ולא ניתן לפנות אל השכל, לכן יש לחכות קצת, להקשיב לכל הצדדים, ורק אז.

 

השופט שבנו חייב להיות עירני ודרוך לכל שינוי, שבעטיו השוטר לא מצליח להוציא אל הפועל את הכרעת הדין.

השופט לא רק שופט את המצב ואח"כ "הולך הביתה".

אלא, מרגע ההכרעה הוא נעשה שותף פאסיבי לביצוע המשימה:

בכל סטייה קטנה, על השופט להעריך את המצב מחדש, ולהכריע מחדש, וליידע את השוטר מהי כרגע המשימה.

משום כך, דיוק ההכרעה, והבהירות שלה חשובים ביותר.


לדוגמא:

לא מספיק לומר:

"השנה אהיה תלמיד טוב יותר" – אלא, מה יהיה עלי לעשות (השוטרים) על מנת שההכרעה תצא אל הפועל.


השוטר יכול להיות טוב או רע.

בכל פעם שהשוטר רואה שלא בוצעה ההכרעה, הוא יכול:

  • "להלקות" עד שיבוצע

או

  • להביא שוב את המצב לשופט, לבקש להקל על התנאים.

 

** רק שופט ללא שוטר – אין מעשים.

כאשר יש ריבוי חכמה (שפיטה), ללא מעשה (השוטרים) - החכמה אינה מתקיימת.


שופט בלבד זה לא מספיק, חייב לבוא עם השוטר, על מנת שניתן יהיה להתמיד, ולהיות במשמעת עצמית, המחייבת אותנו להיות בעשייה.

** רק שוטר ללא שופט – אין הדרכה מושכלת, דבר שמביא את הייאוש מהר מאוד, כי לא היתה אבחנה עד כמה האדם מסוגל לעשות ולשאת, והאדם יכול להיכנס למצב של קיפאון.

 

 


שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים, תִּתֶּן-לְךָ

אתה תעשה לעצמך, אני לא אעשה זאת עבורך, אומר השם, אלא זו האחריות שלך בלבד.

 

בְּכָל-שְׁעָרֶיךָ

שעריך.

1. שער – המצביע על הפתחים שבפנים: עיניים, אזניים, אף, פה.
עלינו לדעת מה טוב עבורנו להיחשף אליו, וממה עלינו להימנע.
מאחר והפתחים הללו ללא פילטרים – ולא כל דבר שנקרה על דרכנו עלינו לאפשר להיכנס אל תוכנו.

2. שער – המצביע על מקום הכניסה והיציאה מהבית, ששם כבר קבועה המזוזה.

"וּכְתַבְתָּם עַל מְזוּזוֹת בֵּיתֶךָ וּבִשְׁעָרֶיךָ." (דברים יא, כ)

למרות שיש מזוזה בשער והשם משגיח עליך, והמזוזה גם מהווה לך זאת כתזכורת, עדיין - עליך לשים שופטים ושוטרים על עצמך.

3. שער – להניח, לדמיין.
לשים שפוטים ושוטרים על כל הדמיונות שלך, בכדי שלא תיתלש מהדרך הנכונה.


לדוגמא:

ילד מרגיש שבכיתה מרכלים עליו. נכנס למצב של מגננה עם כל הילדים, ומתוך כך - מדבר ומתנהג לא יפה, כי בטוח שכולם האויבים שלו.

נשים שופטים ושוטרים במצב כזה, שזה אומר:

תפקיד השופט:

תפקידו לקבל את כל הנתונים:

  • מתי היתה הפעם הראשונה שהרגשתי שמישהו מדבר עלי.
  • מה היה המצב באותו הרגע?
  • אלו מילים שמעתי בדיוק?
  • האם קיבלתי מסרים מילדים אחרים שכך הדבר?
  • האם יש סיבה מיוחדת בגללה אני חושב שמדברים עלי?
  • האם ילדים אלו חברים שלי או היו בעבר?
    ועוד....

הכרעת השופט:

לבדוק עם ילד שאני מרגיש הכי קרוב אליו – עד כמה הדבר נכון, ולהמשיך הלאה עם ילד אחר במידה ואין מענה מילד זה.

  1. במצב בו כל החברים יגידו שלא היה ולא נברא – מומלץ שהילד ישטח בפניהם את ההרגשה בה הוא נמצא, משום שאם לא יעשה זאת, הוא עלול להרגיש שוב נבגד, בעתיד הקרוב.

  2. אם אכן נכון הדבר, ומרכלים עליו, יש להגיע לשורש הדברים הנאמרים עליו.
    אפשר להיעזר בסמכות שהילד מרגיש בנוח איתה.
    במידה והדברים הנאמרים אינם נכונים, הילד יתן את האמת שלו, ויתעקש עליה.

תפקיד השוטר - לוודא שהכרעת השופט אכן מתבצעת.

 

**** המלצה זו כללית.

למיקוד והרחבה נוספת – נדרשת הנחייה פרטנית המותאמת על פי יכולותיו של הילד.

 

אֲשֶׁר ה' אֱלֹקיךָ נֹתֵן לְךָ

רק אחרי שאתה שם שופטים ושוטרים על עצמך, מתוך הרצון שלך – השם נמצא איתך בכל השפיטה והשיטור שנכנסת תחתיהם.

 

וְשָׁפְטוּ אֶת-הָעָם, מִשְׁפַּט-צֶדֶק.

בפרשת תצווה ראינו:

וְנָשָׂא אַהֲרֹן אֶת-שְׁמוֹת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל בְּחֹשֶׁן הַמִּשְׁפָּט, עַל-לִבּוֹ--בְּבֹאוֹ אֶל-הַקֹּדֶשׁ:  לְזִכָּרֹן לִפְנֵי-יְהוָה, תָּמִיד. (שמות, כח, כט)

 

משפט - מדבר על מקום הרחמים

צדק – על דין.


מֹאזְנֵי צֶדֶק אַבְנֵי צֶדֶק אֵיפַת צֶדֶק וְהִין צֶדֶק יִהְיֶה לָכֶם אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם
(ויקרא יט, לו)


מִשְׁפַּט-צֶדֶק:

הדין יהיה עטוף ברחמים, גם דין וגם צדק.

אם אין רחמים בדין, רוב הסיכויים שלא ניתן יהיה לקבל את ההכרעה ולבצע אותה.



 

לֹא-תַטֶּה מִשְׁפָּט, לֹא תַכִּיר פָּנִים; וְלֹא-תִקַּח שֹׁחַד--כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר עֵינֵי חֲכָמִים, וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִם.

מה ההבדל בין לתת פרס על הישג, לבין לשחד ילד כדי שיתנהג יפה?

פרס על הישג – מגיע לאחר מעשה הילד.

שוחד – לפני המעשה.

בשוחד – אנו מתנהגים ב"כאילו".


יוצאים מנקודת הנחה שהילד ישפר התנהגותו ע"י השוחד, ובמצב כזה הילד כבר מקבל את טובת ההנאה מפעולה עתידית שלו, רואה מראש שכדאי לו לתקן את דרכיו, ובדרך זו גם רוכש את האמון בסמכות.

השוחד יבוא כאשר ההורה מבחין בחולשה של הילד, שאלמלא השוחד – הוא יישאר בדרכו הלא טובה.


אבל,

איך מלמדים ילד שלא יתפתה למתנות משחדות מחברים וחברות מסחריות?

יש להסביר לילד את המושג – הרצון לקבל לעצמי בלבד, מבלי התחשבות באחרים.

מתוך כך להבהיר שלא כולם רוצים בטובתו, מאחר ואדם שאינו נמצא בהתפתחות רוחנית, מעדיף לדאוג לעצמו ולא לכלל, והילד עלול ליפול ברשת הזו שלהם, ולהינזק.

 

צֶדֶק צֶדֶק, תִּרְדֹּף--לְמַעַן תִּחְיֶה וְיָרַשְׁתָּ אֶת-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר-ה' אֱלֹקיךָ נֹתֵן לָךְ. 

למה פעמיים "צדק"?

סיבה אחת:

  1. הצדק מצד השופט
  2. הצדק מצד מי שבא להישפט.

סיבה שניה:

הצדק של שני העדים.


סיבה שלישית:

תבדוק פעמיים.

אולי מקודם בגלל כעס, הגעת לידי הכרעה, אלא תשקול שוב.

 

על-פִּי שְׁנַיִם עֵדִים, אוֹ שְׁלֹשָׁה עֵדִים--יוּמַת הַמֵּת:  לֹא יוּמַת, עַל-פִּי עֵד אֶחָד.

שני עדים – כל אחד רואה מהזוית שלו, צריך לראות כמה שיותר זויות למקרה, ולא רק צד אחד.

 


 

רַק, לֹא-יַרְבֶּה-לּוֹ סוּסִים, וְלֹא-יָשִׁיב אֶת-הָעָם מִצְרַיְמָה, לְמַעַן הַרְבּוֹת סוּס; וַה', אָמַר לָכֶם, לֹא תֹסִפוּן לָשׁוּב בַּדֶּרֶךְ הַזֶּה, עוֹד.

שני פירושים ל"סוסים":

  1. הסוס הוא היצר, תאווה, גאווה, עצלות...
    והסוס הזה מאומן ומאולף והרבה יותר חזק ממך שלוקח אותך לאן שרק ירצה.

  2. למדנו בפרשת מטות-מסעי על ה"רעם סוס".
    כשאנחנו מחליטים לשנות את הדרך, היצר אומר לנו:
    "ככה? אין בעיה, לך על כל הקופה!"
    וזה הרעם-סוס.
    ואנחנו יוצאים בכל הכח לקראת שינוי שהחלטנו עליו, מחמירים מאוד עם עצמנו, ועוד חוקים ועוד איסורים ועוד ועוד ועוד – עד שלפתע נעצרים בחריקת בלמים – ואומרים – תשכחו ממני!

    היצר הרע לא רוצה שינויים, התחבולה שלו זה לגרום לנו להרגיש שאנו מסוגלים להתחייב מעבר ליכולות שלנו, מצב שתכף מפיל אותנו לייאוש.

 

 

וְלֹא יַרְבֶּה-לּוֹ נָשִׁים, וְלֹא יָסוּר לְבָבוֹ; וְכֶסֶף וְזָהָב, לֹא יַרְבֶּה-לּוֹ מְאֹד.

אשה-נקבה – למדנו זהו רצון לקבל לעצמנו

לעומת הזכר – שזהו כח ההתגברות על הרצון הזה, ונעשה רצון להשפיע לזולת.

הרצון לקבל לעצמנו חזק ביותר.

להרבות נשים – להרבות ברצון לקבל לעצמנו.


כסף וזהב:

פירוש אחד:

התעסקות מוגזמת בחומר.

אין להתעסק יתר על המידה בענייניים גשמיים בכדי לא להסיט אותנו מלימוד התורה, שהוא הליבה.


פירוש אחר:

המילה כסף מורה על כיסוף, געגוע.

המילה זהב – זה הב, כלומר – זה תן.


לא להרבות בכסף וזהב מבחינה רוחנית משמע,

להתפתח רוחנית בקצב הנכון, ולא לרצות לדלג על שלבים מטרם שאנו מוכנים להתקדם.

לא להיות במקום של געגוע למדרגה הבאה שלנו, מתוך המקום הרוחני שבנו, ולבוא ולדרוש – תן לי את זה! כאשר לא הכנו עדיין את הכלי עבורו. משום שאם נחשוב שקיבלנו השגה כלשהי לפני הזמן הנכון לנו, השגה זו היא בגדר תעתוע בלבד, ואנו עלולים להיתקל עד מהרה בקיר של חושך ענק.

כל דבר בזמנו.




לֹא-יִמָּצֵא בְךָ, מַעֲבִיר בְּנוֹ-וּבִתּוֹ בָּאֵשׁ, קֹסֵם קְסָמִים, מְעוֹנֵן וּמְנַחֵשׁ וּמְכַשֵּׁף.


וְחֹבֵר, חָבֶר; וְשֹׁאֵל אוֹב וְיִדְּעֹנִי, וְדֹרֵשׁ אֶל-הַמֵּתִים.

ראינו שנושא הכישוף והקסמים חזר מספר פעמים בתורה:

מְכַשֵּׁפָה לֹא תְחַיֶּה (שמות, כב, יז)

לֹא תֹאכְלוּ עַל הַדָּם לֹא תְנַחֲשׁוּ וְלֹא תְעוֹנֵנוּ. (ויקרא יט, כו)

כִּי לֹא נַחַשׁ בְּיַעֲקֹב וְלֹא קֶסֶם בְּיִשְׂרָאֵל כָּעֵת יֵאָמֵר לְיַעֲקֹב וּלְיִשְׂרָאֵל מַה פָּעַל אֵל (במדבר, כג, כג)

 

לא לנחש – בגלל זה קרה לי הדבר.


לעונן – ענן – להסתכל על העננים – ולדמיין ציורים עליהם ולחשוב שציור שכזה עשוי לרמז לנו דבר מסוים.

פירוש אחר – לעונן מהמילה – עונות, זמנים:
להחליט שבגלל הזמן הזה קורה כך וכך וכו'.


ידעוני – לדעת את העתיד.

במצב של קיפאון וקיבעון קיים חוסר וודאות מוחלט, ויותר מכך, מתעורר רצון לדעת מה יצמח בהמשך, עוד לפני שהתחלנו בעבודה רוחנית.


לכן,

אין מה לנחש מה יקרה, או להסתכל על השמים ולהמציא צורות בעננים, ומשם לקבל כח, משום שמקור הכח הזה הוא מהמקום בו אנו חושבים רק על עצמנו ולא על טובת הזולת.


הסיבה שבגללה אנו מבקשים לדעת את העתיד נובעת מתוך מחשבה שאם אדע מה עתיד לקרות, אוכל לשלוט על האירועים באיזה אופן, שהם יפעלו לטובתי.

ומחשבה כזו שוללת את מציאות הבורא.

עלינו להיות בעבודה פנימית פעילה, ולא לנוח ממנה ולא להיכנס לדמיונות של מה עומד לקרות.


תָּמִים תִּהְיֶה, עִם ה' אֱלֹקיךָ.

תמים – שלם, שלא יהיה דבר שחסר.

תהיה שלם עם השם בידיעה שהוא טוב ומיטיב.

והוא היחיד שעשה ועושה ויעשה המעשים כולם.

וכל דבר שיקרה, הוא רק על מנת לקדם אותך למדרגה הבאה שלך – שתהיה אתה טוב יותר – ורק כך באמת יהיה טוב יותר.

 



שָׁלוֹשׁ עָרִים, תַּבְדִּיל לָךְ:  בְּתוֹךְ אַרְצְךָ--אֲשֶׁר ה' אֱלֹקיךָ, נֹתֵן לְךָ לְרִשְׁתָּהּ.


וְהָיָה, לָנוּס שָׁמָּה כָּל-רֹצֵחַ.

כִּי-תִשְׁמֹר אֶת-כָּל-הַמִּצְוָה הַזֹּאת לַעֲשֹׂתָהּ, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם, לְאַהֲבָה אֶת-ה' אֱלֹקיךָ וְלָלֶכֶת בִּדְרָכָיו, כָּל-הַיָּמִים--וְיָסַפְתָּ לְךָ עוֹד שָׁלֹשׁ עָרִים, עַל הַשָּׁלֹשׁ הָאֵלֶּה.

השם מוסיף כעת שלוש ערים נוספות המרמזות על ספירת זעיר אנפין שהיא בעלת 6 ספירות:

חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד.

זעיר אנפין (זעיר – קטן, אנפין – פנים) מכונה גם הקב"ה.

יש כאן רמיזה:

  • הקב"ה לא עוזב גם את מי שרצח בשגגה.

  • תזכורת למידות על פי הספירות, שעלינו לרצות לנהוג בהן כאשר הן תמיד מכוונות לעבודת השם – לאהבת הזולת:
    חסד – אהבה
    גבורה – יראה
    תפארת – התפארות
    נצח – העיקשות לנצח
    הוד – הודיה
    יסוד - התקשרות

 

וְהָיָה, כְּקָרָבְכֶם אֶל-הַמִּלְחָמָה; וְנִגַּשׁ הַכֹּהֵן, וְדִבֶּר אֶל-הָעָם.

וְאָמַר אֲלֵהֶם שְׁמַע יִשְׂרָאֵל, אַתֶּם קְרֵבִים הַיּוֹם לַמִּלְחָמָה עַל-אֹיְבֵיכֶם; אַל-יֵרַךְ לְבַבְכֶם, אַל-תִּירְאוּ וְאַל-תַּחְפְּזוּ וְאַל-תַּעַרְצוּ--מִפְּנֵיהֶם.

כִּי ה' אֱלֹקיכֶם, הַהֹלֵךְ עִמָּכֶם--לְהִלָּחֵם לָכֶם עִם-אֹיְבֵיכֶם, לְהוֹשִׁיעַ אֶתְכֶם.

שלא תיהיה בכם יראה מהאויבים שלכם, כי השם משגיח עליכם, והיראה צריכה להיות מפני השם ולא מפני אנשים או חיות.

 

וְיָסְפוּ הַשֹּׁטְרִים, לְדַבֵּר אֶל-הָעָם, וְאָמְרוּ מִי-הָאִישׁ הַיָּרֵא וְרַךְ הַלֵּבָב, יֵלֵךְ וְיָשֹׁב לְבֵיתוֹ; וְלֹא יִמַּס אֶת-לְבַב אֶחָיו, כִּלְבָבוֹ.

כאן אנחנו לומדים באופן חד משמעי על משמעות השפעת הסביבה על הפרט.

ההנחיה היא שאדם המפחד מהאויב מוטב כי ישוב לביתו, אחרת הוא עלול להשפיע על חבריו.

 

כִּי-תִקְרַב אֶל-עִיר, לְהִלָּחֵם עָלֶיהָ--וְקָרָאתָ אֵלֶיהָ, לְשָׁלוֹם.


למה חשוב לפנות בתחילה בשלום, הרי באים להילחם איתה?

ראשית אנו רואים שיש כאן פניה בלשון יחיד, כל בני ישראל הם כגוף אחד בלב אחד.

השלום הוא כלי שמקבל את הברכה.

שלום מהמילה שלם.

במצב של שלום דבר לא חסר.

כמו שהברכה שלמה ואין בה חיסרון, כך גם השלום.

הברכה אינה יכולה להיכנס במקום שיש בו חיסרון.

כמו לדוגמא, בברכת המזון, אין לברך על שולחן ריק מאוכל, שולחן שיש בו חיסרון.


על מנת לקבל את ברכת השם, עלינו לפנות לאחר בשלום, שזהו אחד משמותיו של השם, וכך אנו מתדבקים בהנהגתו.

ובאמת אם יוצא בסוף שהצד שמנגד אינו מוכן לבוא לקראתנו ופניו למלחמה, רק אז נקבל את האישור לצאת ולהילחם בו, מאחר וכבר קיבלנו את ברכת השם.

וְאִם-לֹא תַשְׁלִים עִמָּךְ, וְעָשְׂתָה עִמְּךָ מִלְחָמָה--וְצַרְתָּ, עָלֶיהָ.

וּנְתָנָהּ ה' אֱלֹקיךָ, בְּיָדֶךָ

 

כִּי-תַעֲשֶׂה הַיָּשָׁר, בְּעֵינֵי ה'.

בעיני השם, לפי החוקים, המשפטים והמצוות.

מאחר ואם היה זה בעיני האדם, כל אחד לפי הסרגל והראייה הסובייקטיבית שלו.

 




למדנו שעבודה רוחנית דורשת מהאדם החפץ בה להיות דרוך באופן מתמיד, ולפעול על פי הדרכה ממוקדת שנותנת לנו התורה, ללא כחל וסרק.

ההנחיות כ"כ מדויקות, ונראות כ"כ מובנות מאליהן, או מצד שני, כ"כ לא חשובות – עד כדי כך שאדם אשר אינו מבין את המשמעות הרוחנית של החוקים עלול למצוא בהם את הבדיחה הגרועה ביותר.

אין כאן חבר דימיוני.

ואם היה חבר דימיוני, לרוב בגיל 6-7, הילד נפרד ממנו לשלום.

ההדרכה שראינו בפרשה זו בפרט, אינה יכולה להתעכל ברמת השגה של ילד בן חמש.

 

חיזקו ואימצו!

 

 

להתראות בפרשה הבאה

אליזבת 

 



צרו קשר ישיר עם אליזבת

20 דקות פגישת היכרות טלפונית ללא עלות או התחייבות


או התקשרו:
054-4727068 
info@milemala.com

אנו מתחייבים לסודיות מלאה.

כל תכתובת, שיחה, מידע שיועבר ממך, לעולם לא ייחשף, יופץ ו/או יועבר לגורם אחר ולא נסחור בהם.


טואול הקמת אתרי אינטרנט