ש5_האהבה היא גם וגם | אליזבת רוזמברג
קול מבשר ואומר | יומן מלחמה
כשרוצים לדעת את הכוונה הנכונה של מלה מסוימת, יש לבדוק בתורה, היכן היה המקום הראשון בה נכתבה ומהו ההקשר, כך נוכל לדעת בדיוק מה המשמעות שלה.
כשאנו פוגשים בפרשה את רבקה, אנחנו נתקלים בפעם הראשונה בתורה בשורש המלה אהבה. רגש האהבה, משויך גם ליצחק, וזו לא סתם אהבה אלא אהבה שהולכת וגדלה.
כתוב: "וַיֶּאֱהָבֶהָ".
בזמן עקדת יצחק, אברהם נכלל במדת הדין (מידתו של יצחק), כי היה צריך לעשות מעשה של דין, הוא היה צריך לשים גבולות, ולהקריב את בנו, אבל מתוך כך נעשה אברהם שלם במידותיו. כי אם היה כולו חסד לפני העקדה, כעת מידת הדין נעשתה חלק ממידותיו.
בדומה עם יצחק, הוא נכלל במידת החסד (מידתו של אברהם), כי התמסר באהבה לדין שנכפה עליו, וכך נעשתה האהבה שלמה.
אבל זה לא ברור!
למה האהבה צריכה בכלל להיות מעורבת בדין בכדי שתהיה שלמה, הרי אהבה היא כולה חסד! אם מישהו אוהב אותנו, הוא צריך להיות כולו חסד כלפינו, לא?
אם לא ממלאים את הבקשות שלנו מתקבל אצלנו הרושם שלא אוהבים אותנו, לכן גם מאוד מבלבל לשמוע אותם אומרים: "אני אוהב אותך לכן אני מגביל ולא נותן לך".
למה ההטעיה הזאת?
רק אחרי הרבה זמן אנחנו מבינים שבעצם אף פעם לא התנהגו אלינו בדין, והאוהבים אותנו, בעלי ניסיון, ידעו את הסיבה הברורה להגבלה, ובכך מנעו מאיתנו להיכשל. וזוהי האהבה השלמה.
כך זה עובד עם הבורא.
עברו 5 שבועות מאז פרוץ מלחמת "חרבות ברזל".
אנחנו לא יודעים, או לא בטוחים למה דברים קורים כמו שהם קורים.
וכשדין חזק מקיף אותנו – זה כואב, קשה ונראה כמו בלתי ניתן לריפוי.
אנחנו מרגישים נטושים, שהבורא הפקיר אותנו, עזב אותנו לבד והיה עלינו להתמודד בכוחות עצמנו. אף אחד לא בא לעזור, המון המון זמן. אנחנו זועקים לעזרה, ואין אף אחד שמקשיב.
כך זה נראה מהצד שלנו.
אנחנו לא רואים את המהלכים, לא מכירים חשבונות שמיים, לא רואים מנקודת הזמן הזו איך בדיוק כל זה אמור להיטיב עימנו.
הרי אומרים: הוא טוב ומיטיב, הוא אוהב את עמו, לא?
בוודאי שכן!
אבל האהבה היא גם וגם.
גם חסד וגם דין.
מאוד רוצים בטובתנו והדין שאנחנו מרגישים, בא מתוך אהבה.
כהרגלנו בקודש – נפגשים בימי שלישי וחמישי
לשיחה מעודדת ומחזקת J
פרטים בעמוד 15.
מתוך גיליון "ALL מלכות שמים", פרשת חיי שרה.
חיזקו ואימצו.
אליזבת רוזמברג | מטפלת רגשית